ژنراتور برق سه فاز راهنمای کامل خرید + قیمت 1402

ژنراتور برق سه فاز در دسته یکی از دستگاه‌ های الکتریکی پرکاربرد قرار می‌گیرد  که قادر است به وسیله حرکات مکانیکی اقدام به تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی کند. اگر بخواهیم اندکی در رابطه با کاربرد های ژنراتور برق سه فاز صحبت کنیم باید گفت که از این دستگاه برای تولید برق در فرایند های صنعتی مختلف، نیروگاه‌ها سیستم‌های توزیع برق استفاده می‌شود.

ژنراتور سه فاز برای اولین بار توسط یک مهندس و مخترع ایتالیایی به نام میخائیل دولیو (Mikhail Dolivo) در سال 1880 میلادی ساخته شد. این دانشمند که به همراه همکارانش در زمینه توسعه تکنولوژی‌ های الکتریکی فعالیت داشت از تحقیقات بسیار زیاد در زمینه سیستم‌ ها و موتور های  الکتریکی توانست به بهبود و توسعه ژنراتورها بپردازد.

اختراع دولیو-دوبروفولسکی در حوزه ژنراتورهای برق سه فاز، باعث شد که این فناوری به‌ عنوان یکی از اساسی‌ ترین و پرکاربرد ترین فناوری‌ ها در زمینه تولید و انتقال برق در سراسر جهان شناخته و مورد توجه قرار گیرد.

ژنراتورهای برق سه فاز که از این فناوری استفاده می‌کنند، به دلیل کارایی بالا، توان تولید برق و انتقال بهتر، به عنوان ابزار اصلی در تأمین نیازهای برق مختلف در جوامع و صنایع مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از این تکنولوژی پیشرفته در نیروگاه‌ها و در صنایع گوناگون نظیر تولید، حمل و نقل، ارتباطات و دیگر صنایع بهره برده می‌شود که منجر به رشد و پیشرفت صنعت برق شده است.

در رابطه با نحوه کارکرد این دستگاه پرکاربرد صنعتی به صورت خلاصه باید گفت که سیستم سه فاز در واقع به معنای استفاده از سه عدد سیم برای انتقال برق می‌باشد و همچنین لازم به ذکر است که هر کدام از این سه سیم با زاویه ایی 120 درجه ای از یکدیگر جدا شده اند. وجه داشته باشید که این سیم‌ های ذکر شده به عنوان راهبرد های انتقال برق به سیستم‌ های مختلف یا بار ها (مصرف‌کننده‌ ها) متصل خواهند شد.

پس از آشنایی با کلیت ژنراتور سه فاز حال نوبت به این است که با بخش‌ های مختلف تشکیل دهنده این دستگاه وظایف آن ها آشنا شویم. باید گفت که در حالت کلی ژنراتورهای سه فاز از یک قسمت استاتور و یک قسمت روتور تشکیل شده‌ اند.

در رابطه با قسمت استاتور باید گفت که در این قسمت سیم‌های ثابتی وجود دارند که در اطراف یک میدان مغناطیسی ایجاد شده از جریان الکتریکی قرار گرفته‌ اند؛ در رابطه با قسمت روتور نیز باید گفت که روتور از سیم های در حال چرخش ایجاد شده است و به عنوان یک منبع حرکت مکانیکی جهت ایجاد جریان الکتریکی در سیم‌های استاتور عمل می‌کند.

 لازم به ذکر است زمانی که روتور ژنراتور شروع به چرخش می‌کند بلافاصله  جریان الکتریکی در سیم‌های آن ایجاد می‌شود که همین جریان الکتریکی در نهایت منجر به ایجاد یک میدان مغناطیسی خواهد شد. توجه داشته باشید که  میدان مغناطیسی ایجاد شده در سیم‌های استاتور می‌تواند منجر به تولید جریان‌های الکتریکی سه فاز شود.

جریان های الکتریکی ایجاد شده به وسیله سیستم توزیع برق منتقل و برای تأمین نیاز های مختلف در استفاده‌ های گوناگون بکار خواند رفت. فرایند ذکر شده  تولید برق با استفاده از ژنراتورهای سه فاز را ممکن می‌سازد که در صنایع مختلف، نیروگاه‌ ها و شبکه‌ های توزیع برق به کار می‌روند تا انرژی الکتریکی مورد نیاز این صنایع را را فراهم کنند.

 در انتها در رابطه با ژنراتورهای سه فاز می‌توان اینگونه گفت که این دستگاه‌های الکتریکی به علت داشتن عملکردی بسیار پایدار، قدرت بالا، کارایی بالا و همچنین استفاده بسیار گسترده در صنایع گوناگون توانسته‌ اند پس از به روی کار آمدن با سرعت نسبتا بالایی مورد توجه و استفاده عموم صنایع و همچنین مردم قرار بگیرند.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ژنراتور صفات هستید از شما دعوت می‌شود تا در ادامه این مطلب از گروه دیدگر با ما همراه باشید تا شما را با مواردی از جمله تفاوت‌ های میان ژنراتور سه فاز و ژنراتور تک فاز، وظایف دینام ژنراتور های سه فاز، وظایف رگولاتور ژنراتور سه فاز، مشخصات برجسته ژنراتور های سه فاز و عوامل تاثیرگذار در قیمت ژنراتور های سه فاز آشنا کنیم.

آشنایی با تفاوت‌ های میان ژنراتور برق سه فاز با ژنراتور برق تک فاز

همانطور که مشخص است ما در این بخش از مطلب قصد داریم تا به شکلی کامل و تخصصی در رابطه با تفاوت‌ های میان ژنراتور برق سه فاز با ژنراتور برق تک فاز صحبت کنیم. اما پیش از آشنایی با تفاوت‌ های میان این دو دستگاه پرکاربرد الکتریکی لازم است تا یک آشنایی نسبی در رابطه با هر کدام از آن ها به دست آوریم.

 با توجه به مواردی که در قسمت قبلی مطلب گفته شد ژنراتور برق سه فاز یک دستگاه الکتریکی می‌باشد که توانایی تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را دارد و علت نامگذاری آن به ژنراتور برق سه فاز این است که می‌تواند انرژی الکتریکی را در سه فاز متفاوت تولید کند. هر یک از این سه فاز انرژی الکتریکی به صورت موازی تولید می‌شوند و دارای فازبندی 120 درجه‌ای نسبت به یکدیگرهستند.

 در رابطه با ژنراتور برق تک فاز باید اینگونه گفت که این دستگاه تنها قادر به تولید یک فاز برقی است که دلیل نامگذاری آن را می‌توان همین امر دانست. توجه داشته باشید که ژنراتور های برق تک فاز به علت داشتن قدرت پایین‌ تر در زمینه تولید انرژی الکتریکی مخصوص به استفاده‌ های کوچک‌ تر همانند استفاده در مصارف خانگی هستند.

پس از آشنایی با این دو دستگاه و کاربرد آن ها، شما با مطالعه ادامه مطلب قادر هستید تا به شکلی ساده‌ تر متوجه تفاوت‌ های میان این دو دستگاه شوید:

 

تفاوت در تولید برق:

از جمله تفاوت‌ های میان ژنراتور برق سه فاز با ژنراتور برق تک فاز می‌توان به تفاوت در تولید برق این دو دستگاه الکتریکی پرکاربرد اشاره کرد. همانطور که در قسمت معرفی ژنراتور برق تک فاز گفته شد، این دستگاه توانایی این را دارد که در یک فاز خاص شروع به تولید جریان الکتریکی کند.

لازم به توجه است که ژنراتور های برق تک فاز به علت توانایی پایین‌تر در تولید جریان الکتریکی معمولاً برای استفاده در منازل و مکان‌های کوچک دارای کاربرد است.

در رابطه با توانایی تولید برق در ژنراتور های سه فاز باید اینگونه گفت که این ژنراتور ها توانایی این را دارند که جریان الکتریکی را در سه فاز مختلف و مجزا تولید کنند. ژنراتور های برق سه فاز به علت داشتن توانایی بالاتر در تولید جریان الکتریکی در مکان‌ های بزرگ‌ تری همانند صنایع مختلف، نیروگاه‌ ها و سیستم‌ های توزیع برق بکار می‌روند.

تفاوت در ساختار و ترکیب سیم‌ ها:

ژنراتور برق تک فاز وان یک دستگاه الکتریکی تنها از یک سیم مثبت و یک سیم منفی برخوردار می‌باشد که این سیم‌ ها جریان الکتریکی را در یک خط واحد تولید می‌کنند. سیم ژنراتور تک فاز به حالت پیچیده در قسمت دورانیل ژنراتور قرار دارد که به طور معمول در اطراف یک میدان مغناطیسی قرار گرفته است. هنگامی که ژنراتور شروع به چرخش می‌کند، جریان الکتریکی در این سیم های ذکر شده و در نهایت ژنراتور اقدام به تولید برق مینماید.

در رابطه با نحوه سیم پیچی ژنراتورهای برق سه فاز باید اینگونه گفت که جریان الکتریکی در این ژنراتور ها بصورت مجزا توسط سه سیم A، B و C که با زاویه 120 درجه ای در کنار هم قرار گرفته اند تولید میشود. لازم به ذکر است که هر کدام از این سه سیم ذکر شده به ترتیب به در دورانیل ژنراتور قرار می‌گیرند و هنگامی که ژنراتور شروع به چرخش کرد، سه فاز مختلف از جریان الکتریکی را تولید می‌کنند.

تفاوت در کاربرد و کارایی:

با توجه به مواردی که تا به اینجای مطلب در رابطه با ژنراتور های برق تک فاز و ژنراتور های برق سه فاز گفته شد شما ممکن است تا حدودی توانسته باشید متوجه تفاوت در کاربرد و کارایی این دو دستگاه مهم الکتریکی شده باشید.

لازم به ذکر است که ژنراتور های تک فاز به علت داشتن توانایی تولید برق پایین‌ تر از اندازه کوچک‌ تری برخوردار هستند و مناسب برای استفاده‌ های خانگی می‌باشند. اما از آنجایی که ژنراتور های برق سه فاز توانایی تولید برق در سه فاز متفاوت را دارند از اندازه‌ های بزرگ‌ تری برخوردار هستند و مناسب برای استفاده‌ های صنعتی می‌باشند.

 

بیشتر بخوانید:ژنراتور چگونه برق تولید میکند؟

دینام ژنراتور سه فاز چیست؟

باید گفت که دینام زنراتور سه فاز یکی از انواع ژنراتور سه فاز محسوب می‌شود که توانایی ایجاد جریان الکتریکی در سه فاز مختلف را دارد. لازم به ذکر است ایده تولید دینام ژنراتور سه فاز، از دینام های معمولی الهام گرفته است.

دینام ژنراتور سه فاز به عنوان یک ژنراتور یا دستگاه مولد برق توانایی این را دارد که جراین الکتریکی را در ه فاز مختلف تولید کند. در واقع میتوان گفت که یکی از اصلی‌ ترین وظایف دینام ژنراتور سه فاز تبدیل انرژی مکانیکی یا همان حرکت چرخشی به انرژی الکتریکی است. از جمله وظایف اصل تر دینام ژنراتور سه فاز میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

تولید برق در سه فاز مختلف:

توجه داشته باشید که دینام ژنراتور سه فاز توانایی تولید برق در سه فاز مختلف را دارا میباشد. در واقع میتوان گفت که با حرکت چرخشی سیم ها در بخش استاتور و روتور، جریان الکتریکی در سه فاز مختلف و با فاصله های زمانی مشخص و متفاوت تولید میشود. این سه فاز برق متفاوت تولید شده توسط دینام ژنراتور سه فاز به عنوان یک مورد حیاتی در سیستم های صنعتی و سیستم های انتقال برق شناخته میشوند.

تامین برق برای مصارف گوناگون:

یکی از توانایی های دینام ژنراتور سه فاز این است که که میتواند اقدام به تولید برق صنایع بزرگ و نیروگاه ها نماید.همچنین لازم به ذکر است که این دستگاه توانایی این را دارد که برق تولید شده به مسافت های بلند انتقال دهد.

انتقال برق:

برقی که توسط دینام ژنراتور سه فاز تولید می‌شود، از طریق شبکه‌های انتقال برق به سراسر مناطق مختلف سراسری منتقل می‌شود. این شبکه‌های انتقال برق شامل سیم‌های پرتوان، ترانسفورماتورها و تجهیزات الکتریکی دیگر است که جهت منتقل کردن برق از جای تولید به مکان‌های نهایی مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این انتقال برق از نیروگاه‌ها، نیروگاه‌های خورشیدی، بادی، آبی و سایر منابع تولید به وسیله این شبکه‌ها به شهرها، صنایع، مراکز کاری و نهایتاً مناطق مسکونی منتقل می‌شود.

قابل استفاده در سیستم های نیروگاهی:

برقی که توسط دینام ژنراتور سه فاز تولید می‌شود، از طریق شبکه‌های انتقال برق به مقصد نهایی منتقل می‌گردد تا به تمام نقاط و در نهایت به مصرف‌کنند گان برق ارائه شود. این نوع برق، نه تنها برای منازل و محیط‌ های کاری، بلکه در صنایع تولیدی و فرآوری، حوزه ارتباطات، حمل و نقل، سیستم‌های اطلاعاتی و در تمام زمینه‌ هایی که نیاز به برق به‌ عنوان یک نیاز اساسی وجود دارد، استفاده می‌شود.

آشنایی با رگولاتور ژنراتور برق سه فاز

رگولاتور ژنراتور سه فاز جز یکی از قسمت‌های مهم و اساسی در سیستم‌ های ژنراتور های الکتریکی می‌باشد، این بخش  با مدار ها و تجهیزات الکتریکی و کنترلی قادر است ولتاژ و جریان خروجی ژنراتورهای سه فاز را تنظیم کند.

توجه داشته باشید که رگولاتور ژنراتور برق سه فاز با توجه به نیازهای مختلفی از جمله برق خوردگی، ایجاد تغییرات در بار، مقدار ولتاژ ورودی شبکه و یکسری از شرایط دیگر اقدام به تنظیم ولتاژ و جریان خروجی می‌کند تا بتواند برق تولیدی را پایدار و مطابق با استانداردهای تعریف شده توسط مصرف کنندگان در دسترس قرار دهد.

این ابزار الکتریکی پرکاربرد با استفاده از سنسور ها و مدار های مختلف  کنترلی، ولتاژ و جریان را بصورت مداوم   اندازه‌گیری میکند و سپس  با توجه به این اطلاعات، ولتاژ خروجی را تنظیم می‌نماید. این عملکرد رگولاتور  باعث می‌شود که برق تولید شده توسط ژنراتور سه فاز، با کیفیت و پایدار به شبکه‌ های برق منتقل شده و نیازهای مصرف‌ کنندگان نهایی را برآورده کند. از آنجایی که برق یکی از نیاز های اساسی جوامع میابشد، این تجهیز  الکتریکی باعث می‌شود که انتقال برق با کیفیت و مطمئن به مناطق مختلف صورت بگیرد و بدون نگرانی از اختلالات و افت ولتاژ، برق در محل‌های مختلف به مصرف‌ کنندگان ارائه شود.

 

دیزل ژنراتور برق سه فاز چیست و قیمت آن به چه عواملی بستگی دارد؟

دیزل ژنراتور برق سه فاز یک نوع تجهیزات الکتریکی است که برای تأمین نیازهای برق در مکان‌ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ژنراتور از یک موتور دیزل برای تولید برق بهره می‌برد که با استفاده از سوخت دیزل عمل می‌کند. این موتور دیزل به یک ژنراتور متصل شده است که به وسیله آن برق تولید می‌کند. دیزل ژنراتورهای برق سه فاز عموماً برق با فازهای متفاوت و سه جریان متناسب تولید می‌کنند.

این ژنراتورها به دلیل توانایی اجرایی و پایداری خود، معمولاً در شرایط اضطراری و در مواقعی که نیاز به منبع برق استراتژیک و مطمئن وجود دارد، به عنوان یک منبع اصلی یا پشتیبان برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از دیزل ژنراتورهای برق سه فاز در ساختمان‌ها، صنایع، کارخانجات و حتی در مکان‌هایی که دسترسی به برق شبکه اصلی ممکن نیست، به دلیل عملکرد قابل اعتماد و توان بالا بسیار مفید است. این تجهیزات به عنوان یک راه حل برای تأمین برق در مواقع بحرانی و برای تأمین نیازهای برق ضروری، توانمندی مهمی دارند.

با توجه به موراد ذکر شده در بالا اگر قصد خرید دیزل ژنراتور برق سه فاز دارید به این امر توجه کنید که عوامل زیر از جمله موارد مهمی هستند که میتواندد در قیمت این دستگاه تاثیر داشته باشند:

  • نوع برند
  • کیفیت دیزل ژانراتور برق سه فاز
  • مدت زمان استفاده
  • شرایط عرضه و تقاضای بازار
  • هزینه‌ های نگهداری و خدمات پس از فروش

دیزل ژنراتور برق سه فاز چیست و قیمت آن به چه عواملی بستگی دارد؟

آشنایی با چگونگی عیب یابی ژنراتور برق سه فاز

به این مورد توه داشته باشید که ژنراتور های برق سه فاز ممکن است پس از مدتی استفاده و کارکرد در صنایع مختلف، به دلایل گوناگون دچار فرسایش یا آسیب دیدگی شوند که در این صورت برای جلوگیری از آسیب های احتمالی در شبکه بهتر است هرچه سریع تر اقدام به برطرف نمودن مشکلات ژنراتور نمود. از این رو ما در ادامه این مقاله از گروه دید گر قثد داریم تا شما با نحوه عیب یابی ژنراتور های سه فاز در صنایع آشنا کینم:

  • تست و بررسی مولفه‌ های الکتریکی

  • تست و بررسی سیستم مکانیکی

  • تست و بررسی سیستم خنک کننده

  • استفاده از سیستم ها و نرم افزار های مخصوص مانیتورینگ

تعمیرکاران ژنراتور با در نظر گرفتن و بررسی کردن موراد ذکر شده ر کنار دانش فنی و تخصص های مورد نیاز، اقدام به شناسایی و رفع مشکل ژنراتور ها خواند کرد.

 

قیمت اجاره ژنراتور برق سه فاز به چه مواردی بستگی دارد؟

برخی افراد به علت بالا بودن هزینه های خرید ژنراتور، اقدام به اجاره ژنراتور سه فاز میکنند. توجه داشته باشید که شما برای اجاره ژنراتور سه فاز همانند خرید آن باید بودجه‌ ای را در نظر داشته باشید. ما در این بخش از مطلب قصد داریم تا شما را با عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه‌ های اجاره ژنراتور آشنا کنیم تا بتوانید بودجه خود را برای اجاره این دستگاه مهم الکتریکی مدیریت کنید:

 

ظرفیت تولید توان ژنراتور: این امر به میزان توان تولیدی ژنراتور (به واحد کیلووات یا مگاوات) بستگی دارد. ژنراتورهای با توان بیشتر ممکن است قیمت اجاره بیشتری داشته باشند.

 

 مدت زمان اجاره:  زمانی که ژنراتور به مدت طولانی‌تری اجاره داده می‌شود، ممکن است منجر به تخفیفات و شرایط ویژه‌تری در قیمت اجاره شود.

 

نوع و کیفیت ژنراتور: برندهای معتبر و دارای کیفیت بالا ممکن است قیمت اجاره بیشتری داشته باشند. همچنین، ویژگی‌ها و سیستم‌های اضافی مثل حفاظت‌های پیشرفته می‌توانند به افزایش قیمت اجاره کمک کنند.

 

خدمات پس از فروش و نگهداری: اگر اجاره شامل خدمات نگهداری و پشتیبانی باشد، احتمالاً قیمت اجاره بیشتر خواهد بود.

 

شرایط بازار: تقاضا و عرضه در بازار، رقابت بین ارائه‌دهندگان اجاره ژنراتور و وضعیت اقتصادی می‌توانند بر قیمت اجاره تأثیر گذار باشند.

 

مقررات محلی: مقررات و دستورالعمل‌های محلی ممکن است بر روی قیمت اجاره تأثیرگذار باشند.

قیمت اجاره ژنراتور های سه فاز به چه مواردی بستگی دارد؟

سخن پایانی

ما در این مقاله از  گروه صنعتی دیگر تلاش کردم تا شما با تمامی موارد مربوط به ژنراتور برق سه فاز اعم از تفاوت‌ های میان ژنراتور سه فاز و ژنراتور تک فاز، وظایف دینام ژنراتور های سه فاز، وظایف رگولاتور ژنراتور سه فاز، مشخصات برجسته ژنراتور های سه فاز و عوامل تاثیرگذار در قیمت ژنراتور های سه فاز آشنا کنیم. در صورت مطالعه کامل مطلب بالا د ر صورت د اشتن هر گونه سوال در رابطه با این محصول میتوانید آن را از طریق راه های ارتباطی با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.